Mediaprofiel: verzamelaar in de dop.

Wie kent het eigenlijk niet? Je hebt wat gezien op internet en je weet niet meer waar of hoe je het kan terugvinden. Je kijkt in jouw favorieten….deze lijst is enorm uitgebreid….het staat er toch niet tussen. Had je het op de iPad of op telefoon gelezen, via iemand anders, via WhatsApp of Messenger? Je gaat maar weer Googlen in de hoop het weer tegen te komen. Wat voor trefwoorden had je toen ook alweer gebruikt? Voordat je het weet ben je weer een halfuur verder. Je zoekt dan maar eens in de geschiedenis van je browser…maar ja welke dag was het? Even je collega appen… Allemaal verspilde zoektijd. Balen, want na al je pogingen vind je de bewuste website niet meer. Herkenbaar?

Door Mediaprofiel ontdek ik dat ook jonge mensen er zelden een effectieve verzamelstrategie op na houden. Waarom besteden opleidingen hier geen tijd aan? De verzamelaars zijn erg weinig vertegenwoordigd in het palet. De meeste gebruiken de strategie: “we slaan het op als favoriet/bladwijzer”. Deze lijst wordt onoverzichtelijk en is niet geschikt om specifieke informatie weer terug te vinden.

Op de universiteit Tilburg wordt de cursus mediawijsheid gegeven, waar Hans van Driel de studenten uitdaagt en inspireert zich te ontwikkelen op het gebied van Mediawijsheid. Ze gebruiken het onderzoek Mediaprofiel als nulmeting en als eindmeting. Bij een aantal bloggen van deze studenten kwam naar voren dat ze zich meer wilden bekwamen als verzamelaar. Goed idee, maar hoe dan?

Symbaloo kwam voorbij en de bladwijzerbalk. Klinkt goed, een website sla je op als tegeltje in Symbaloo. Ik vind Symbaloo prachtig als startpagina. Je verzamelt websites die je telkens wilt gebruiken dus voor je favoriete nieuwspagina, blogpagina, etc. Wil je specifieke informatie uit een website opslaan dan volstaat dit weer niet. Een tegeltje maken kost ook nog best even tijd.

Hoe pak ik het aan?

Je hebt verschillende informatiedragers: beelden, teksten en video’s. Verder is het afhankelijk op welk device ik zoek.

Voor video’s:

  • laptop: Pinterest via de pinbutton: peace of a cake!
  • iPad: link plakken in Evernote (synchroniseert meteen op mijn macbook) of in de leeslijst.
  • eigen gemaakte video’s: webkanaal op YouTube .

Teksten

  • Laptop: Diigo (social bookmarking).Via de digolet (in je browser) handig teksten/websites te bewaren. Mogelijkheden voor taggen, outliners en groepen. Je kunt specifieke informatie bewaren, afbeeldingen en notities toevoegen. Maar ook samenwerken (in de gratis versie kun je één groep aanmaken waar je feedback kunt geven op de gevonden informatie).
  • Ipad: via Evernote.

Beelden:

  • Laptop: Pinterest
  • Ipad: rechtstreeks in fotobibliotheek in de cloud in specifieke mappen.

Het kost even tijd om dit allemaal onder de knie te krijgen, maar je hebt hier ontzettend veel plezier van. Het verzamelen zit toch wel in ons bloed, maar helaas op internet laten we ons te vaak verleiden tot adhoc-gedrag.

Deze strategie werkt voor mij. Ik ben wel benieuwd of andere mensen nog andere strategieën hebben die prima werken. Laat een bericht achter! 🙂

Meer lezen over mediaprofiel?

Mediawijsheid: kwantiteit of kwaliteit

Mediaprofiel: netwerker onder de loep

Mediaprofiel

email

1 Comment. Leave new

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *