Co-creatie is meer dan samenwerken.

september 2, 2014

In mijn werk lees ik regelmatig visiedocumenten van organisaties. Meestal om de vier jaar schrijft men weer nieuwe plannen, gericht met het oog op de toekomst.  Het is een moeilijke opdracht voor managers om deze plannen zo te schrijven dat ze vier jaar of langer meegaan. In dit technologisch tijdperk is alles wat je vandaag koopt, morgen weer beter….Hoe blijf je bij?

Een van de antwoorden op het “bijblijven” is om na te denken over co-creatie.  Een woord dat door veel mensen gebruikt wordt voor allerlei initiatieven.  Hierbij denk ik aan initiatieven zoals; open innovatie, crowdsourcing en userled design. Vaak worden bij dit soort processen mensen alleen gevraagd om hun ideeën te deponeren en daarvoor worden ze (soms) beloond. Daarna houdt de inbreng van de mensen op. Men gaat eigenlijk voorbij de echte betekenis van co-creatie.

Om co-creatie uit te leggen moeten we verschil maken tussen volledige en gedeeltelijke co-creatie.  Bij volledige co-creatie is een samenwerkingsverband waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van het proces. Je bent betrokken bij het startidee….tot aan de uiteindelijke uitvoering en evaluatie. De deelnemersgroep is vaak divers van samenstelling omdat men van te voren niet weet wie de benodigde kwaliteiten heeft. Je doorloopt samen vier fases (zie fig.). Het uiteindelijk eigenaarschap van het product zou je kunnen doneren bij een onafhankelijke organisatie of iedereen vrij baan geven.

ScreenHunter_578 Sep. 02 13.57

Bij gedeeltelijke co-creatie ben je vaak bij een van deze fases betrokken.

Waarom kun je als organisatie op deze manier ‘up tot date’ blijven? Waarom past deze samenwerkingsvorm in deze huidige tijd? Laat ik even een aantal zaken benoemen:

  • Men creëert een constructieve omgeving waarin mensen hun ideeën kunnen laten groeien en bloeien.
  • Men deelt kennis en ideeën, opvattingen en aannames; het is een lerende omgeving
  • Het product dat men oplevert, is van iedereen (geen kartrekkers meer nodig). Men zet zich in voor een gezamenlijk resultaat.
  • Leiderschap en  kwetsbaarheid zijn gezamenlijke bijdragen  aan het succes.

Wat zijn voorbeelden van hobbels die men zal moeten nemen?

  • Het is geen manier van werken maar het vraagt een cultuuromslag
  • Men moet kunnen samenwerken .
  • Vooraf bepalen wie eigenaar is van het product.
  • De digitale vaardigheden zullen goed moeten zijn.
  • Je hebt verschillende mediaprofielen nodig in de groep.

Een natuurlijke manier om als organisatie te groeien en om voeding te krijgen van de mensen die in deze maatschappij leven, wonen en werken. Meer weten?  Vraag het De Transitie!

de_transitie_groep_mensen_tafel

Mariëlle van Rijn

 

email

No comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.