Mediawijsheid: kwantiteit of kwaliteit?

februari 12, 2016

In gesprek met Hans van Driel over zijn cursus mediawijsheid op de universiteit Tilburg. Samen hebben we kort even teruggeblikt op de ervaringen van vorig jaar. Deze ervaringen hebben geleid tot een verbetering en een meer blended ontwerp van zijn cursus. Op zijn blog kun je lezen hoe dit tot stand komt.

De mediaprofiel heeft in deze cursus mediawijsheid een functie van :

  1. Concreet beeld geven waar de student staat op het gebied van mediawijsheid.
  2. Doelen formuleren waar de student wil staan.
  3. In scrumteams aan het werk met het bereiken van die doelen.
  4. Tweede meting Mediaprofiel: zijn de ontwikkelingen van de studenten zichtbaar?

Een van de studenten gaf na het invullen van de digitale vragenlijst terug: het lijkt wel of de kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit bij het invullen van Mediaprofiel.

Die opmerking zette mij aan het denken. Hoe zit dat?

De mediavaardigheden hebben inderdaad te maken met kwantiteit. Zoals alle vaardigheden word je beter als je het vaak en regelmatig doet. Het regelmatig doen maakt dat je beter kan oriënteren, toepassen, gebruiken, begrijpen, maken, zoeken, volgen etc. Allemaal doe-woorden.

Echter om mediawijs te worden en te zorgen voor een ontwikkeling in alle mediaprofielen vergt vooral kwaliteit. Het reflecteren op je mediagedrag, het beoordelen van toepassingen en bronnen, het onderzoeken van mogelijkheden, media creëren, het netwerken en een mediastrategie uitzetten, hebben vooral te maken met hogere denkvaardigheden.

Een sterk netwerk bouw je niet door elke dag honderd berichten te zenden naar een groot publiek (kwantiteit), maar vraagt een uitgebalanceerde uitwisseling van delen en ontvangen, het online aanwezig zijn en het vertrouwen verdienen. Je bent alert op reacties en gebeurtenissen en dat vereist een bepaalde mate van aanwezigheid (kwantitatief). Daarnaast is de kwaliteit van het uitwisselen enorm belangrijk voor het uiteindelijk vertrouwen wat men in je heeft.

Conclusie: het één kan niet zonder de ander, kwaliteit en kwantiteit zijn maatjes. 

Goed om samen te beoordelen of dit wel genoeg terugkomt in de vragenlijst van Mediaprofiel. We zullen na de evaluatie met de studenten dit weer opnieuw beoordelen en eventueel aanpassen. Het is nooit af.

Meer weten over mediaprofiel? Kijk op de website van Mediaprofiel.

email

1 Comment. Leave new

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *